Zapewne od dłuższego czasu używasz dysku WD My Passport lub Elements do tworzenia kopii zapasowych i przechowywania ważnych plików. Lecz gdy któregoś dnia go podłączyłeś nagle poprosił o sformatowanie. „Dlaczego ten głupi dysk prosi mnie o sformatowanie?”. „Przecież formatowałem go na początku, więc po co teraz?” . Przypadkowo może nawet wyraziłeś zgode na formatowanie i tu zaskoczenie !!! …. Dysk nadal nie działa.

Z naszego doświadczenia wiemy, że jest to bardzo powszechna sytuacja związana z 2,5-calowymi zewnętrznymi dyskami Western Digital, w tym dyskami My Passport, My Passport Ultra, My Passport, My Passport Essential i Elements.

Niestety nie ma jednoznacznej, prostej metody łatwego rozwiązania tego problemu. Jeśli czytasz ten artykuł, prawdopodobnie masz nadzieję, że znajdziesz program, który po prostu go zresetuje i sprawi, że będzie działał ponownie, ale nie istnieje taki program.
Na szczęście jest duża szansa na to, że twoje dane najprawdopodobniej można odzyskać!

Dlaczego Dysk prosi mnie o sformatowanie??

Aby odpowiedzieć na to pytanie, musimy najpierw wyjaśnić, jak Windows traktuje dyski twarde.

Po podłączeniu zewnętrznego dysku twardego, takiego jak dysk My Passport lub Elements do komputera, system najpierw rozpozna układ kontrolera USB znajdującego się na dysku twardym. Układ ten znajduje się bezpośrednio na elektronice dysku, ponieważ te napędy są wyposażone w natywne USB bez interfejsu SATA, mają wbudowany układ scalony, który łączy się z wewnętrznym interfejsem SATA. Po wykryciu tego układu przez system Windows system sprawdza identyfikację podłączonego urządzenia SATA. Następnie po odczytaniu identyfikatora instaluje potrzebne sterowniki (po raz pierwszy podłączone) i sprawdza tablicę partycji.

W przypadku dysku WD My Passport lub Elements, który żąda sformatowania, system najprawdopodobniej był w stanie odczytać identyfikator urządzenia, ale nie był już w stanie odczytać tablicy partycji znajdującej się na samym początku dysku. Ze względu na to, że identyfikator jest odczytywany, komputer wie, jaki powinien być rozmiar dysku, ale nie widzi tablicy partycji, dlatego system Windows zakłada, że ​​dysk musi być nowy i pusty. Dlatego chce go sformatować i utworzyć nową tablicę partycji i system plików.

Co może być powodem takiego zachowania dysku?

Z jakiegoś powodu napęd nie jest w stanie odczytać żadnych sektorów poprzez adresowanie LBA (Logiczne Adresowanie Bloków).

Raczej jest mało prawdopodobne, że tablica partycji sama przypadkowo zaginęła. W większości przypadków występuje problem z uszkodzeniem sprzętowym, który uniemożliwia w pełni inicjalizację dysku i możliwość odczytu sektorów. Powodem takiego zachowania dysku mogą być:

–    Błędy firmware – dyski twarde WD przechowują firmware (wewnętrzne oprogramowanie, którego dysk  potrzebuje do prawidłowego działania) w tak zwanej strefie serwisowej, która mieści się w specjalnym miejscu na talerzach. W niektórych przypadkach część kodu jest uszkodzona przez uszkodzone sektory w strefie serwisowej i nie jest w stanie całkowicie załadować potrzebnego kodu. Jeśli kod jest częściowo załadowany, napęd może być poprawnie zidentyfikowany przez system, ale nie może uzyskać dostępu do danych.
–    Problemy sprzętowe – Zwykle, gdy głowica odczytująco – zapisująca zawodzi całkowicie, dysk robi tak zwane „kliknięcie śmierci”. Dyski WD USB znane są właśnie z tego, że awarii ulega jedna z sześciu lub ośmiu głowic, podczas gdy pozostałe są sprawne. W takim przypadku urządzenie może się jeszcze poprawnie identyfikować, ale nie będzie miało dostępu do sektora, ponieważ potrzebuje wszystkich głowic do prawidłowego działania.
–   Zaszyfrowane dane – nawet jeśli nie szyfrowałeś dysku za pomocą hasła użytkownika, większość dysków twardych My Passport stosuje szyfrowanie na poziomie sprzętu. Mimo że nigdy nie dodano hasła, ukryty klucz jest przechowywany sektorze blisko końca dysku. Jeśli z jakiegoś powodu napęd nie będzie w stanie odczytać tego klucza lub ulegnie on uszkodzeniu, teoretycznie nie ma dostępu do Danych. Na szczęście kopia zapasowa tego klucza jest przechowywana w oprogramowaniu układowym napędu i może zostać wyodrębniona przez specjalistę od odzyskiwania danych.

Jak odzyskać dane?

Niestety w tego typu przypadkach nie ma opcji „zrób to sam”. Łatwo tu o błąd. Powierzenie odzysku przypadkowemu serwisowi, też nie rozwiąże problemu, a może tylko pogorszyć stan dysku.

Jeżeli zauważyłeś problemy ze swoim dyskiem WD, przyjdź z nim na odzyskiwanie danych do profesjonalnego laboratorium .